پنگوئن هاي آدلي


 

نويسنده: شروين عرفان زاده




 
پنگوئن هاي آدلي در مقايسه با ديگر نژادهاي پنگوئن: بچه هاي خود را بيشتر در نواحي جنوبي قاره قطب جنوب به دينا مي آورند و آنها را تحت حمايت هاي خود بزرگ مي کنند. در ماه هاي سپتامبر و اکتبر – يعني دوره ي بهاري در قاره قطب جنوب- هزاران پنگوئن آدلي روي خط ساحلي سنگي قطب جنوب، دور هم جمع مي شوند. اين گردهمايي عظيم با نام کلني ها شناخته مي شوند. پنگوئن ها در اين مکان ها بچه هاي خود را به دنيا آورده و از آنها مراقبت مي کنند. پنگون هاي آدلي از طريق کندن گودال هايي در زمين اقدام به لانه سازي مي کنند. سپس اين گودال ها را به وسيله سنگهاي کوچک مي پوشانند. معمولاً پنگوئن هاي ماده داخل لانه دو تخم مي گذارند. سنگهاي داخل لانه به خشک و گرم ماندن تخم ها از طريق دور نگه داشتن آنها از سطح زمين خشک، کمک مي کنند. پنگوئن هاي نر و ماده به يک اندازه از تخم هاي خود محافظت مي کنند. در حالي که يکي از آنها داخل لانه مي ماند تا از تخم ها مراقبت کرده، آنها را گرم نگه داشته و از آنها در برابر حملات حيوانات شکارگر محافظت به عمل آورند ديگري براي تغذيه به سمت دريا رهسپار مي شود. پنگوئن هاي آدلي عمداً از موجودات آبزي ميگو مانند تغذيه مي کنند ولي گاهي به خوردن ماهي نيز اقدام مي کنند. بچه هاي اين پنگوئن ها در ماه دسامبر سر از تخم بيرون آوردند چون ماه دسامبر معمولاً گرم ترين زمان سال در قاره قطب جنوب است. پنگوئن هاي پدر و مادر به نوبت پس از بيرون آمدن بچه هايشان از تخم آنها نگهداري مي کنند- درست به همان شکل که از تخم ها مراقبت مي کردند- تا اين که بچه ها حدوداً سه هفته از خود را سپري کنند. در آن زمان پنگوئن هاي پدر و مادر به اتفاق لانه هايشان را ترک مي کنند تا به دنبال غذا بروند و بچه پنگوئن ها درگروههاي بزرگي دور هم جمع مي شوند و به اين شکل از بسياري از خطرها مصون باقي مي مانند. به اين گروه ها مهد کودک بچه پنگوئن ها گفته مي شود. ماه مارس زماني که بچه پنگوئن هاي آدلي به سن نه هفتگي مي رسند پرهاي ضد آب همانند پرهاي پنگوئن هاي بالغ جايگزين پرهاي کرک مانند دوران بچگي شان مي شوند. در آن زمان آنها راه دريا را پيش مي گيرند در آب شيرجه مي زنند و شکار را آغاز مي کنند. در فصل سرما و زمستان در قاره قطب جنوب پنگوئن هاي آدلي زندگي خود را در آب مي گذرانند و معمولاً درقسمت هاي کم عمق دريا به شکار مي پردازند. اين پنگوئن ها مانند ديگر انواع پنگوئن ها، شناگراني بسيار قابل و ماهر هستند. به خاطر شکل خاص بدنشان که شباهت زيادي به اژدر دارد با قدرت تمام آب را مي شکافند و پيش مي روند. بالهاي تغيير شکل داده شان به آنها در پيشروي در آب کمک بيشتري مي کنند تا در هوا. اين پرندگان شناگراني فوق العاده هستند اما از امر پرواز از مهارت چنداني برخوردار نيستند.- هر پنگوئن آدلي مي تواند تا بيش از 20 سال عمر کند. هر قدر پنگون آدلي به 9 /69 سانتي متر مي رسد و وزن آن از 9 /3 تا 4 /5 کيلو گرم در نوسان است.
- هر کلني از اين پنگوئن ها از بين 100 تا 250000 جفت پنگوئن آدلي تشکيل مي شود.
- اين پنگوئن ها نام خود را از انتخاب کاوشگر فرانسوي يعني دامونت داورويل برگرفته اند. اين کاوشگر فرانسوي، نام اين پنگوئن ها را از روي نام همسرش انتخاب کرده که آدلي نام داشت.
- حلقه هايي سفيد رنگ در اطراف چشم هر پنگوئن آدلي ديده مي شوند. پرهاي قسمت شروع منقارشان نيز سفيد رنگ هستند. منقار آنها به رنگ قرمز است. اين پنگوئن ها سري سفت و سياه رنگ و شکمي سفيد رنگ دارند. پرهاي سياه رنگ روي پشت شان، در انتها ته رنگ آبي دارند. دم پنگوئن هاي آدلي کمي بلندتر از دم ديگر پنگوئن هاست.
-پنگوئن هاي آدلي اغلب روي يخ ها ماهرانه لوژ سواري مي کنند. به اين منظور هر پنگوئن با استفاده از پاهايش براي جلو کشيدن خود روي شکمش خود را سر مي دهد.
- پنگوئن هاي آدلي وقتي به سنين دو تا چهار سالگي مي رسند معمولاً تشکيل خانواده مي دهند.
منبع: نشريه راه زندگي-ش288